Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Myśliborzu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE NR SO.120.10.2025.GN BURMISTRZA MYŚLIBORZA z dnia 11 lutego 2025 r. w sprawie sposobu wykonania Uchwały Rady Miejskiej w Myśliborzu nr VI/62/2024 z dnia 31 października 2024 r. (dalej uchwała) w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Myślibórz lub jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu do tego uprawnionego.


 

ZARZĄDZENIE NR SO.120.10.2025.GN

BURMISTRZA MYŚLIBORZA

z dnia 11 lutego 2025 r.

w sprawie sposobu wykonania Uchwały Rady Miejskiej w Myśliborzu nr VI/62/2024
z dnia 31 października 2024 r. (dalej uchwała) w sprawie szczegółowych zasad, sposobu
i trybu umarzania odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Myślibórz lub jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu do tego uprawnionego.

 

Na podstawie art. 30 ust. 1 i ust 2 pkt 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.) i § 11 Uchwały Rady Miejskiej w Myśliborzu nr VI/62/2024 r. z dnia 31 października 2024 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Myślibórz lub jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu do tego uprawnionego (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2024 r. poz. 5388)

zarządzam, co następuje

§ 1.1.Wszczęcie postępowania wyjaśniającego o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych, o którym mowa w uchwale następuje:

1) na wniosek dłużnika, w przypadkach określonych w § 4 ust. 1 i § 6 uchwały,

2) z urzędu, w przypadku określonym w § 4 ust. 2 uchwały.

2. Wzór wniosku w sprawie umorzenia/rozłożenie na raty/odroczenia terminu płatności (ulgi) należności cywilnoprawnych składanych przez:

1) osoby fizyczne i inne podmioty niebędące przedsiębiorcami – stanowi zał. nr 1

2) osoby prawne, osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej będące przedsiębiorcami – stanowi zał. nr 2

3. W przypadku złożenia wniosku w formule niewskazanej w ust. 2 niniejszego paragrafu należy uzupełnić go o dane umieszczone we wzorze wniosku.

4. Do wniosku załącza się oświadczenie o sytuacji majątkowej zgodnie z zał. nr 3 i 3a.

§ 2.1.Wprowadza się następujące zasady dotyczące postępowania wyjaśniającego,
w sprawach dotyczących umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych na wniosek dłużnika:

1) złożenie przez dłużnika wniosku uruchamia postępowanie wyjaśniające mające na celu ustalenie czy zachodzą przesłanki uzasadniające udzielenie ulgi w postaci umorzenia, odroczenia lub rozłożenia należności na raty.

2) ustala się następujący tryb rozpatrzenia wniosku:

a) zgromadzenie dokumentacji uzasadniającej zastosowanie ulgi,

b) przeprowadzenie analizy sytuacji dłużników, w tym sytuacji finansowej,

c) sporządzenie opisu wniosku wraz z uzasadnieniem oraz propozycją dotyczącą udzielenia ulgi, na podstawie zebranej dokumentacji, ze wskazaniem podstawy udzielenia ulgi zgodnie obowiązującą w tym zakresie uchwałą,

d) uzyskanie akceptacji Głównego Księgowego jednostki/Skarbnika Gminy,

e) przygotowanie projektu dokumentu stanowiącego rozstrzygnięcie, o którym mowa w § 4 ust. 1 lub § 6 uchwały i przekazanie do akceptacji i podpisu przez osobę uprawnioną, wskazaną w § 5 uchwały,

f) doręczenie rozstrzygnięcia wnioskodawcy,

g) przekazanie kopii dokumentu wraz z potwierdzeniem doręczenia do komórki finansowo-księgowej celem dokonania odpowiednich zapisów księgowych,

h) wystawienie i doręczenie dłużnikowi informacji, zgodnie z przepisami ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych.

 

2. Termin rozpatrzenia wniosku nie powinien być dłuższy niż 1 miesiąc, a w przypadku konieczności uzupełnienia wniosku lub złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych informacji i dokumentów 2 miesiące. W sprawach skomplikowanych dopuszcza się przedłużenie terminu załatwienia sprawy o kolejny miesiąc. O konieczności przedłużenia terminu lub negatywnego rozpatrzenia należy poinformować wnioskodawcę pisemnie wraz
z uzasadnieniem.

§ 3. Wprowadza się następujące zasady dotyczące postępowania wyjaśniającego, w sprawach dotyczących umarzania należności z urzędu:

a) zgromadzenie dokumentacji uzasadniającej zastosowanie ulgi,

b) przeprowadzenie analizy sytuacji dłużników, w tym sytuacji finansowej,

c) sporządzenie opisu wniosku wraz z uzasadnieniem udzielenia ulgi, na podstawie zebranej dokumentacji, ze wskazaniem podstawy udzielenia ulgi zgodnie z obowiązującą w tym zakresie uchwałą,

d) uzyskanie akceptacji Głównego Księgowego/Skarbnika

e) przygotowanie projektu dokumentu o którym mowa w § 4 ust. 1 uchwały, przedłożenie go właściwej osobie do akceptacji i podpisu oraz doręczenie wnioskodawcy lub wpięcie do akt w przypadku zgonu,

f) przekazanie dokumentu do komórki finansowo-księgowej celem dokonania odpowiednich zapisów księgowych,

g) wystawienie i doręczenie dłużnikowi informacji, zgodnie z przepisami ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych (w przypadku osób żyjących),

§ 4.1. Należy podjąć wszelkie czynności i zgromadzić odpowiedni materiał dowodowy uzasadniający zastosowanie ulgi. Wzór dokumentu określającego przebieg czynności określa zał. nr 4 i 4a.

2. Osoby uprawnione do udzielenia ulgi oraz zarządca podejmują rozstrzygnięcia wyłącznie w sprawach kompleksowo udokumentowanych i zweryfikowanych.

3. Dokumenty w zakresie zastosowanej ulgi podpisują wyłącznie osoby uprawnione do stosowania ulg, każda w swoim zakresie.

§ 5. Wprowadza się zasadę weryfikacji co najmniej raz na kwartał czy dłużnik spłaca należności zgodnie z harmonogramem spłat określonym w umowie. W przypadku niedokonania przez dłużnika spłaty należności na warunkach określonych w umowie pozostała do spłaty należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami. O powyższym zawiadamia się dłużnika i wzywa go do zapłaty pod rygorem skierowania sprawy na drogę dalszych czynności windykacyjnych.

§ 6. Wzór jednostronnego oświadczenia woli w zakresie umorzenia należności stanowi zał.
nr 5,
a wzór umowy w sprawie sposobu rozłożenia zadłużenia na raty lub odroczenia płatności na wniosek stanowi zał. nr 6.

§ 7. W przypadku konieczności uzyskania zgody Burmistrza na zastosowanie ulgi kierownik gminnej jednostki organizacyjnej lub zarządca przesyła pismo przewodnie wraz
z uzasadnieniem i projektem dokumentu w sprawie zastosowanej ulgi.

§ 8. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie ustawowym osoby uprawnione do udzielenia ulgi wystawiają informacje o dokonanym umorzeniu za rok poprzedni.

§ 9.1. Kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, Naczelnicy Wydziałów i zarządca PGKiM Spółka z o.o. w Myśliborzu zobowiązani są do składania kwartalnego sprawozdania w zakresie zastosowanych ulg zgodnie z zał. nr 7.

2. Sprawozdania sporządza się na podstawie rejestru, którego wzór określa zał. nr 8.

3. Sprawozdanie należy złożyć w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.

4. W przypadku gdy kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, Naczelnicy Wydziałów
i zarządca nie stosował ulg w danym kwartale przesyła sprawozdanie „zerowe” lub oświadczenie w zakresie niestosowania ulg w poprzednim kwartale.

5. Sprawozdanie przedkłada się Burmistrzowi.

§ 10.1. Skarbnik przedkłada Burmistrzowi informację roczną z wykonania uchwały
w formie tabelarycznej i opisowej.

2. Termin złożenia sprawozdania ustala się na 31 marca roku kalendarzowego za rok poprzedni.

§ 11.1. Wykonanie Zarządzenia powierzam kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych, Naczelnikom Wydziałów, Prezesowi Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej Spółka z o.o. w Myśliborzu i Skarbnikowi - każdemu w swoim zakresie.

2. Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.

§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Burmistrz

/-/ Piotr Sobolewski

Załączniki do pobrania

Pobierz
Pobierz spakowane pliki

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Edyta Kaczmarek 14-03-2025 13:14
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Oliwia Orzeł 11-02-2025
Ostatnia aktualizacja: Edyta Kaczmarek 14-03-2025 13:16